Geen Belg?! Toch kan je als niet-Belg ook je stem uitbrengen bij de gemeenteraadsverkiezingen van zondag 14 oktober 2018, net als alle Belgische kiezers. Niet-Belgen moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen en – belangrijk! – zich vóór 1 augustus 2018 laten registreren als kiezer bij hun gemeentebestuur.

Je kunt je als niet-Belg wel enkel inschrijven als kiezer voor de gemeente- en districtsraadverkiezingen, niet de voor provincieraads- of parlementsverkiezingen.

Op zoek naar meer info, ontdek de handige site

www.ikstemook.be

ikstemookaffiche

Mag ik stemmen?

Geen Belg?! Toch kan je deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2018, tenminste na inschrijving op de kiezerslijst! Opgelet: na registratie, geldt voor jou de stemplicht net als voor alle andere kiezers. Wie zich vroeger al heeft ingeschreven, moet zich niet meer opnieuw inschrijven voor de verkiezingen van 2018.

Je kunt je enkel inschrijven als kiezer voor de gemeenteraads- en districtsverkiezingen, niet de voor provincieraads- of parlementsverkiezingen.

Hoe inschrijven?

Je moet inschrijven voor 1 augustus 2018. Je kan je dus ten laatste laten registreren op 31 juli 2018. Het inschrijvingsformulier kan je afhalen of invullen bij je gemeentehuis, stadhuis of het districtshuis. Of je kan jouw aanvraag per brief indienen. Je kunt hier het formulier voor EU-burgers of het formulier voor niet EU-burgers rechtstreeks downloaden.  Wanneer je dit formulier hebt ingevuld en bezorgd aan het gemeentebestuur, krijg je een ontvangstbewijs. Daarna zal het gemeentebestuur alle gegevens controleren en je zo snel mogelijk laten weten via een aangetekende brief of de inschrijving als kiezer wordt aanvaard.

Goed om te weten: E.U.-burgers die voor de gemeenteraadsverkiezingen mogen stemmen, kunnen zich ook kandidaat stellen als gemeenteraadslid. Ze kunnen eens verkozen, zelfs een schepenambt verwerven. Burgemeester worden, blijft wel onmogelijk.

Voor meer informatie en uitleg klik hier