Filmfragment ROB TV

Het grootste verkavelingsproject in de laatste dertig jaar is gerealiseerd. Tussen de Bakestraat en de wijk Vogelzang zijn de wegen en het gescheiden rioleringsstelsel aangelegd voor een nieuwe woonwijk van 76 kavels.

Schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Vangrunderbeeck (CD&V) is vooral blij dat 31 van deze percelen worden overgedragen aan de sociale huisvestingsmaatschappij SWAL. “Er is in onze gemeente nood aan sociale kavels en op die manier halen we de achterstand in voor de realisatie van het sociaal bindend actief. De andere loten maken het betaalbaar wonen in onze gemeente mogelijk. Er is keuze tussen, open, gesloten en halfopen bebouwing en de oppervlakten variëren van 300 m² tot 800 m². Op die manier is een woondiversificatie  mogelijk en trekken we in het bijzonder starters en jonge gezinnen aan.”

De verkaveling is mooi gelegen in een groen kader. Ruim 25% van de totale oppervlakte van de verkaveling is ingekleurd en bestemd voor groenvoorzieningen. De ligging aan de rand van het centrum maakt het perfect mogelijk om met de fiets en te voet de sporthal, winkels, scholen en het Gemeenteplein vlot te bereiken. De fiets- en voetgangersdoorsteken naar de Putsebaan en de wijk Vogelzang nodigen hiertoe uit.

Met deze verkaveling wordt de Keerbergse “Zandjan” nog eens in de kijker geplaatst : de noeste hardwerkende Keerbergenaar die met het gewonnen zand ging leuren van Mechelen tot Brussel. Ook 2 ere-burgemeesters vinden er intussen hun eigen straat : Marcel Schroos en Jules Ceulemans. De Groote Ley verwijst naar de nabijgelegen Raambeek en de Waterputstraat naar de archeologische vondst van een oude waterput, ontdekt tijdens de aanleg van de verkaveling.